Koolhydraten: een no of een go?

Normal 98e5d7582853aeb2d889ec6176f5bdae530463df
07-08-2020 | 14:30

Ga je lekker actief sporten? Of flink trainen voor de Zuiderzee Klassieker? Bezuinig dan niet op de koolhydraten! Ze zijn namelijk de belangrijkste brandstof bij inspanning. Koolhydraten zitten bijvoorbeeld in brood, fruit, pasta en aardappelen. Je hebt ze nodig om je glycogeenvoorraad (voorraad koolhydraten) in je spieren en lever) op peil te houden. Bij langdurige inspanning (langer dan 1,5 uur) moet je ook tijdens het sporten wat extra koolhydraten gebruiken. Er is natuurlijk wel een beperkte opslagruimte. Het teveel aan koolhydraten worden omgezet in vet en opgeslagen in het lichaam. En die ‘vetvoorraad’ gaat er minder makkelijk weer af! 

Volop vezels

Voedingsvezel is een verzamelnaam voor een groep koolhydraten die niet door onze darmen worden verteerd of opgenomen. Het advies is om 30-40 gram vezels per dag te eten. Vezels zitten bijvoorbeeld in groente, fruit, aardappelen, volkorenbrood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten. Ze geven een verzadigd gevoel, zijn belangrijk om de darmen gezond te houden en zorgen voor een goede stoelgang. Maar ze zijn ook gewoon lekker! Begin je dag eens met een heerlijke havermoutmuesli, vol vezels. Kijk voor het recept op yakult.nl/recepten.